alt

ГАБРОВСКИ УЧЕНИЦИ СТАНАХА ЕВРОДЕПУТАТИ ЗА ЕДИН ДЕН

Как работи Европейският парламент и какво вършат членовете на институцията, която представлява 500 милиона европейци? – възможност да разберат на място, при посещението си в Страсбург, имаха 24-ма ученици от 10-ти, 11-ти и 12-ти клас на Професионалната гимназия по туризъм „Пенчо Семов“ в Габрово. За един ден в ролята на евродепутати влязоха 500 млади хора от 23 страни на стария континент. Възможността да изпитат „на живо“ как преминава един парламентарен ден, учениците получиха чрез Програма „Евроскола“, която насърчава най-младите да опознаят Европейския парламент и да се включат в симулация на неговата работа в рамките на "Младежкия европейски парламент". Гимназията по туризъм е първото габровско училище, спечелило квота за участие в Програмата, след като отборът на „Пенчо Семов“ се класира на първите места в регионалното състезание. В надпреварата със свои връстници от Габрово и Велико Търново учениците демонстрираха познания и умения за провеждане на дебат по актуална европейска тема, както и добро владеене на един от трите работни езика в "Евроскола": английски, френски и немски. Успешното представяне осигури на гимназистите участие в Страсбург, където е официалното седалище на Европейския парламент. В деня на „Евроскола“ младите хора разискваха и разиграваха гласуване по важни европейски въпроси, симулираха заседания в комисии и дебати в "пленарни заседания", които се водеха основно на френски и английски език. Близо 10 часа продължи парламентарният ден. Деловата част започна с приветствия и представяне на Европейския парламент и Европейския съюз. За да се презентира пред аудиторията, всяко училище разполагаше с минута. За краткото време говорителите на Гимназията по туризъм – Ралица Андонова и Цветомир Цанков акцентираха върху природата на нашата страна, известността на Габрово, като столица на хумора, гостоприемството и възможностите, които професионалното училище предлага. В едночасова дискусия с представители на Европейската институция, учениците имаха възможност да задават въпроси. Питанията им бяха насочени към политиката по отношение на бъдещото разширяване на ЕС, социалните права на европейските граждани, икономическата ситуация, миграцията и други проблеми, които засягат общността и отделните страни членки. Върху кризата със сирийските бежанци акцентираха нашите представители, а на въпроса на Цветомир Цанков дали България може да разчита на финансова подкрепа за справяне с тежката ситуация, последва отговорът, че страната ни се възползва пълноценно от европейските средства, но използването им не е достатъчно прозрачно. Въпросът за миграцията беше оживено разискван от младите евродепутати и в следобедното пленарно заседание, когато най-активният участник от българския отбор беше провокиран от предложение на работната група за ограничаване на трудовата имиграция. Тази тема беше една от общо шестте, по които учениците имаха предварителна подготовка и обменяха мнения в отделните многоезични работни групи, в които бяха разпределени. Другите направления, в които младите хора дискутираха бяха изборите за ЕП, свобода на информацията, европейска година на гражданите, околна среда и възобновяеми енергийни източници и бъдещето на Европа. Всяка от групите представи доклад в рамките на пленарно заседание и очерта конкретни предложения по зададените въпроси. В деня на „Евроскола“ учениците участваха и в игра, чийто правила изискваха да се сформират отбори от по четирима играчи от различни страни. Всеки тийм трябваше да отговори на 20 въпроса свързани с ЕС, зададени на различни езици. През същото изпитание преминаха и учителите, ръководители на групата – Илейона Чичарова и Елина Александрова, които оцениха възможността да се срещнат със свои колеги. Програмата на преподавателите извън пленарната зала включваше споделяне на професионален опит и запознаване с европейски образователни програми. В края на деня всеки ученик получи сертификат, подписан от председателя на ЕП Мартин Шулц. С химна на Европа и дефиле на знамената на страните – участнички завърши събитието, след което младите хора от габровския отбор споделиха, че се чувстват по-уверени да изказват и да отстояват мнението си. Най-ценното преживяване, по думите им, е срещата с връстници от други европейски страни, след която са убедени, че няма пречки да общуват и заедно да се забавляват. Пътуването до Страсбург и обратно, наситено с емоции, даде възможност на младите хора да се запознаят със забележителностите и да усетят атмосферата на Белград, Любляна, Будапеща и Ниш.

alt

alt

alt